Great Eastern Takaful Logo
Pilih negara dan bahasa anda
Malaysia (Takaful)
Malaysia
Singapore
Indonesia
Brunei
Great Eastern Takaful Logo

Apa itu bulan Muharram & apa yang perlu dilakukan: 4 amalan sunat

Bulan Muharram, bulan pertama dalam tahun Hijrah. Bulan ini menawarkan peluang keemasan bagi umat Islam untuk memperbanyakkan amalan baik dan mendekatkan diri kepada Allah. Artikel ini akan membincangkan empat amalan baik yang boleh dilakukan sepanjang bulan Muharram, memberikan panduan dan inspirasi kepada setiap individu yang ingin memanfaatkan bulan istimewa ini. Mari kita pelajari bersama amalan-amalan tersebut untuk meraih keberkatan dan keredhaan Ilahi dalam bulan yang mulia ini.

Membaca doa akhir dan awal tahun

 

membaca doa akhir dan awal tahun

Pembacaan doa adalah sebuah ibadah yang penting bagi umat Islam. Dengan berdoa, kita dapat menghayati makna dan meminta keberkatan daripada Allah SWT. Maka, lebih afdhal untuk kita berdoa apabila kita menuju ke penghujung tahun, dan setelah bermulanya tahun baharu.

Tujuan membaca doa-doa ini adalah untuk meminta keredhaan Allah SWT sepanjang tahun sebelumnya. Makna disebalik doa akhir tahun termasuk meminta keberkatan amalan, memohon keampunan, serta meminta rahmat di dunia dan juga di akhirat. Doa awal tahun pula termasuk doa untuk dilimpahkan rezeki, perlindungan dari Allah dan supaya dapat mengekalkan momentum beribadah. 

Bersedekah kepada yang memerlukan 

 

Bersedekah kepada yang memerlukan

Mulakan tahun baharu ini dengan mengamalkan sedekah kepada yang memerlukan. Bersedekah bukan hanya dengan menyumbangkan wang. Terdapat pelbagai cara yang anda boleh lakukan untuk bersedekah. Anda boleh membantu orang-orang yang memerlukan dengan menyumbangkan makanan & minuman. Sebagai contoh, anda memberikan beberapa pek makanan kepada pelajar-pelajar yang kurang bernasib baik. Bersedekah dengan kuantiti yang sedikit juga sudah memadai.

Amalan ini mengganjarkan pahala yang besar bagi kita. Bersedekah juga dapat mengeratkan silaturrahim sesama kita, tidak kira bangsa mahupun agama. Ingatlah bahawa amalan sedekah sudah termaktub di dalam Al-Quran, seperti dalam Surah Al-Baqarah ayat ke-261, “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.”

Berpuasa di Hari Asyura

 

Rasulullah S.A.W pernah bersabda, “Dan Berpuasa pada hari Asyura, sesungguhnya aku mengharapkan kepada Allah agar ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun yang sebelumnya.” [Riwayat Muslim].

Antara amalan sunat yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W. adalah berpuasa pada hari Asyura di bulan Muharram. Bilakah hari Asyura tersebut? Hari Asyura berlangsung pada 10 Muharram. Antara kelebihan berpuasa di hari Asyura ialah dapat menghapuskan dosa setahun sebelumnya sepertimana yang disebut dalam hadis di atas. Di samping itu, umat Islam juga digalakkan untuk berpuasa sehari sebelum dan selepas hari Asyura, iaitu pada 9 Muharram dan 11 Muharram serta 13 - 15 Muharram (Hari Putih). Selain itu, penting untuk kita ketahui bahawa puasa-puasa sunat ini membezakan agama Islam dengan yang lain. 

Menziarahi orang sakit

 

Menziarahi orang sakit

Di saat kita melangkah ke tahun baharu, janganlah kita lupa terhadap orang-orang yang sakit. Dalam Islam, menziarahi orang sakit merupakan salah satu ibadah yang baik dan dipuji. Ziarah-menziarahi dapat mengeratkan silaturrahim dan memberikan sokongan moral dan emosi. Selain itu, menziarahi orang sakit dapat menanamkan rasa syukur dalam diri, dan mengingatkan diri tentang rezeki dan nikmat kesihatan yang Allah berikan.

Islam sangat mengetengahkan sifat simpati terhadap orang lain, terutamanya kepada orang yang sakit. Aktiviti ini dapat menunjukkan rasa kasih sayang terhadap saudara kita dan membawa berkat dalam aktiviti seharian kita, terutamanya dalam bulan Muharram.

Bulan Muharram adalah waktu yang penuh dengan rahmat dan peluang untuk meningkatkan amalan kebaikan. Dengan mengamalkan empat amalan yang telah dibincangkan, kita dapat memperkukuhkan hubungan antara kita dengan Allah dan memperbaiki diri sebagai seorang Muslim. Marilah kita jadikan bulan Muharram sebagai titik permulaan untuk terus beramal soleh dan memperbaiki diri sepanjang tahun. Diingatkan supaya kita sentiasa berusaha mendapatkan keberkatan dari Allah dengan menjaga kebajikan diri kita. Semoga setiap usaha yang dilakukan di bulan ini diterima dan diberkati oleh Allah. 

Kandungan yang berkaitan
Kembali ke atas
Perlu bantuan?
Great Eastern Takaful Contact Us
Untuk Khidmat Pelanggan
E-mel kepada kami
Kunjungi
kami
Buat tuntutan
Great Eastern Takaful Logo

Ahli PIDM

TIPS Brochure PIDM